Trappetorvet er et vigtigt ankomstpunkt til midtbyen og et helt centralt element i at binde den vestlige del af gågade-loopet sammen. I dag er torvet et isoleret ø-torv omringet af bybusser. Trappetorvets nedsænkede terræn og byfunktioner med mange ikke-aktive facader bidrager til en oplevelse af Gravene, som et usammenhængende, opløst og kedeligt byrum.
Et strategisk mulighedsstudie undersøger nye greb og strategier, i forvandlingen af området – fra at være et trafikeret tomt terminalområde til levende byrum med byfunktioner der understøtter og styrker bylivet og handlen i Gravene og midtbyen. Området skal i fremtiden bidrage til at styrke den bymæssige oplevelse i midtbyen, så Viborgs gågade-loop opleves som et sammenhængende og interessant oplevelsesforløb, hvor Gravene bidrager med en særlig identitet og egenart.
Grandville har været hovedrådgiver og Cushman & Wakefield RED som underrådgiver med henblik på at vurderer et realistisk markedsmæssigt grundlag for forskellige mulighedsmodeller. Mulighedsstudiet giver Viborg Kommune et solidt grundlag til det videre arbejde med området.